top of page

Israel

  • תמונת הסופר/תdgross479

התכנית להחזיר את העוצמה הצבאית לצה"ל-פרק מס'-2

דוד גרוס 4.22.2022


פרק מס'-2 שידרוג טנקי המרכבה.

תמונה מס'-1 טנק המרכבה סימן-4אמ


2.1 התקנת תותח 30 מ"מ במקביל לתותח. תותח ה-120 מ"מ הוא מקור האש של הטנק נגד רק"מ ומטרות קשות, התקנת תותח 30 מ"מ במקביל לתותח ה-120 מ"מ במקום המקלע המקביל תתאים לחשיבה זו, הטנק לא נועד להילחם בחי"ר לכן אין סיבה להתקין בצריח מקלעים, עדיף להתקין אותם כהגנה מחי"ר ’בעמדות הנשק האוטונומיות’ שמאחורי הצריח. (ראה בהמשך).


תותח ה-30 מ"מ שאני מעדיף הוא התותח הרוסי מדגם 2אי42 שמוזן מ-2 שרשראות פגזים שונות ויש לו 2 קצבי אש: קצב אש נמוך של 200-300 פגז לדקה שיתאים לירי כנגד מטרות קרקעיות, וקצב אש גבוה של 550-800 פגז לדקה שיתאים לירי כנגד מטרות מעופפות כגון: רחפנים, מזל"טים, וטילי שיוט שהפכו להיות איום גדול על כוחות היבשה. בנוסף תותח זה מותקן גם בצריחון מעל הצריח וגם ברכבי הלחימה.


תמונה מס'-3 תותח 30 מ"מ 2אי42.


2.2 יחידת לחימה מודולרית’- (יל"מ) על צריח המרכבה.

שינוי נוסף שהייתי עושה, הוא התקנת ’יחידת לחימה מודולרית’ (יל"מ) מאחורי צריח הטנק במקום סל הצריח. ’יחידת הלחימה’ בנוייה מארגז תחמושת גדול ועמדות נשק. ה-יל"מ נראה כמו האות העברית ’ח’ כאשר החלק הסגור מתחבר מאחורי הצריח ושני הזרועות שלו מתחברים לצידי הצריח. לנקודת החיבור בין החלק הסגור של ה-’ח’ וכל אחת מהזרועות נקרא ’אוזן’.


על כל אחת מה’אוזנים’ נתקין ’עמדת נשק אוטונומית’- (ענ"א) ובכל עמדה נתקין מק"כ רוסי מדגם קי.פי.וי.טי בקוטר 14.5 מ"מ ומקלע מקביל בקוטר 7.62 מ"מ שנקרא פי.קי.טי.אמ.


יתכן שעל צריח המרכבה לא ניתן יהיה להתקין את הזרועות בגלל מערכת ה’טרופי’, ולכן יותקן ארגז התחמושת רק מאחורי הצריח. שני ה’אוזניים’ יותקנו בגובה גג הצריח ועמדות הנשק יותקנו מעל גובה הצריח כך שכלי הנשק ירו מעל הצריח ולא יפריעו למערכת ה’טרופי’.


המונח ’מודולרי’ מתיחס ליכולת לשנות את ארגז התחמושת, את עמדות הלחימה וכלי הנשק של העמדה החל ממקלעים שונים, לתותח 30 מ"מ ולמקל"ר בקוטר 30 או 40 מ"מ וזאת בהתאם לדרישה מבצעית.


המונח ’אוטונומי’ מתייחס למצב שבו ’בינה מלאכותית’ - (ב.מ) מקבלת פיקוד על עמדות הנשק ובעזרת מערכות ראייה וסנסורים מתאימים, מפעילה את עמדות הנשק ופותחת באש כנגד כל גורם שמאיים על הטנק וזאת ללא מגע יד אדם.

תמונה מס'-4 עמדת נשק למק"כ בקוטר 14.5 מ"מ.


בתמונה מס'-4 רואים עמדת נשק למק"כ בקוטר 14.5 מ"מ. בעמדה זו שתותקן על כל אחת מה’אוזניים’ נתקין את המק"כ שנקרא ’קי.פי.וי.טי’ (תמונה מס'-5) ובמקביל לו נתקין מקלע 7.62 מ"מ שנקרא ’פי.קי.טי.אמ’. (תמונה מס'-6) שרשראות התחמושת יותקנו בארגז התחמושת. מערכות הראייה יותאמו להפעלה ע"י ה’בינה המלאכותית’ (ב.מ) וע"י המפקד/תותחן.


תמונה מס'-5 מק"כ בקוטר 14.5 מ"מ שנקרא ’קי.פי.וי.טי’

זהו מקלע כבד בקוטר 14.5 מ"מ שמותקן על רק"מ, למק"כ קצב אש של 600 כדור בדקה. טווח כנגד מטרות קרקעיות של 2,000 מטר ולקליע שלו אנרגיה כפולה מזו של קליע בקוטר "0.5.

תמונה מס-6 מקלע 7.62 מ"מ שנקרא ’פי.קי.טי.אמ’

זהו מקלע בקוטר 7.62 מ"מ שמותקן ברק"מ ולו קצב אש של 750 כדור בדקה.

שתי עמדות נשק אלו, יאפשרו לכלי הנשק שבעמדה לירות ישר לפנים וגם לשלוט באש על שטחים מצד ימין ומצד שמאל של הצריח בהתאם למיקום העמדה.

התחמושת לעמדות הנשק תותקן בארגז התחמושת מאחורי הצריח. עמדות אלו יספקו הגנה היקפית מסביב לטנק עד למרחק של 2,000 מטר. כלי נשק אלו יהיו יעילים כנגד חי"ר חשוף, כנגד רכבים רכים וכנגד מבנים בלחימה בשטח בנוי.

שתי עמדות הנשק יופעלו ע"י בינה מלאכותית-(ב.מ) שתפעיל את מערכות הראייה וסנסורים נוספים, על מנת לגלות ולזהות איומים כנגד הרכב. המערכת תפתח באש כנגד כל איום בצורה עצמאית וללא עזרת המפקד או התותחן.

כלי נשק אלו יהיו יעילים גם כנגד רחפנים, מזל"טים ומל"טי תקיפה, כגון אלו שטורקיה סיפקה לאוקראינה, לאזארביגאן ולעוד מדינות. (תמונה מס'-7)

Pic. No’-7 The Turkey Bayraktar TB-2

תמונה מס'-8 מקל"ר 40 מ"מ ’באלקאן’


על חלק מרכבי הלחימה ניתן להתקין במקום המק"כ, מקל"ר 40 מ"מ שנקרא ’באלקאן’. (תמונה מס-8) למקל"ר זה טווח של 2,500 מטר וקצב אש של 400 פגז לדקה. המקל"ר יכול להיות לעזר רב בלחימה כנגד כוחות חי"ר מחופרים ובלחימה בשטחים בנויים, בנוסף עם רימונים חכמים שניתנים לתיכנות לפיצוץ באויר, הוא יהיה יעיל ביותר כנגד נחילי רחפנים/מזל"טים.

מעופפים אלו, יעשו הרבה צרות לכוחות שריון ולכן אנו חייבים להתקין על הרק"מ שלנו תותחי 30 מ"מ שיותאמו לפעול כתותחי נ"מ. (ראה בהמשך) עם כוחות השריון צריכים לנוע גם רכבי נ"מ יעודיים כגון: ’טונגוסקה’ ו’פנטסיר’ או אחרים.

המלחמות האחרונות בין אזארביגן וארמניה ובעיקר המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מכניסים את מדינות העולם למירוץ חימוש חדש, שכמובן ארה"ב תהיה הנהנת העיקרית ממנו.

ראינו את החשיבות של כלי טייס לא מאויישים שמופעלים מרחוק למטרות מודיעין וגם לתקיפת מטרות יבשתיות, ראינו גם את החשיבות של טילי נ"ט לטווחים קצרים וארוכים שמשוגרים ע"י חי"ר וחה"א וגם את יכולות התקיפה של משגרי הרקטות והטילים כגון: BM-21, BM-27. לכל המערכות האלו ולרבות אחרות יהיה ביקוש רב.


לישראל יש הרבה מה להציע בעיקר ביכולות ההגנה בפני שיגורים מאסיביים של רקטות וטילים וגם במערכות תקיפה למיניהם. רק לאחרנה קראנו שגרמניה מחפשת מערכות יירוט של טילים ועלו 2 שמות והם של ה"תאאד" האמריקאי ו"חץ-3" הישראלי.


הנושא של מערכות נ"מ ניידות יקבל דחיפה מאד רצינית והשילוב של מערכות אלו במסגרות השריון והחי"ר יגבר בהרבה, גם ההגנה על מקומות ישוב, מקומות אסטרטגיים כגון תחנות כח, מים ועוד יצטרכו לקבל הגנת נ"מ. מקומות שלא יהיו מוגנים יפגעו כמו מערך הנפט של אראמקו בסעודיה, איחוד האמריות ואוקראינה.


2.3 התקנת ’עמדת נשק אוטונומית’ מדגם ’קליוור’ על צריח המרכבה.

כחלק ממערכת הגנת הנ"מ לכוחות השריון צריך יהיה להתקין על כל הטנקים ורכבי הלחימה צריחונים עם תותחי 30 מ"מ. בתמונה מס'-9 למטה רואים את הצריח הרוסי שנקרא "קליוור", זהו צריח למפעיל אחד שנושא 4 טילי נ"ט מדגם "קורנט", תותח 30 מ"מ מדגם 2אי42 שמוזן מ-2 שרשראות פגזים שונות ויש לו 2 קצבי אש: קצב אש נמוך של 200-300 פגז לדקה שיתאים לירי כנגד מטרות קרקעיות, וקצב אש גבוה של 550-800 פגז לדקה שיתאים לירי כנגד מטרות מעופפות כגון: רחפנים, מל"טים, מזל"טים וטילי שיוט, שהפכו להיות איום רציני על כוחות היבשה. במקביל לתותח ה-30 מ"מ מותקן מקלע בקליבר 7.62 מ"מ מדגם פי.קי.טי.אמ. בצריח מותקנת מערכת ראייה וכינון חימוש. צריח זה עם תותח ה-30 מ"מ יותקנו גם על רכבי הלחימה.


תמונה מס'-9 הצריח "קליוור"


זהו צריח עם עוצמת אש רבה שמתאים לשמש כצריח עיקרי ע"ג נגמ"שים וכלי רכב נוספים, אבל אני מחפש עמדת נשק לא מאויישת שניתן יהיה להתקין אותה מעל צריח הטנק, לכן נבקש מרוסיה לבצע בצריח ה"קליוור" מספר שינויים והם:

א. להוציא את המפעיל מהצריח, לשעבד את הצריח לעמדת המפקד/תותחן, שרשראות הפגזים לתותח ה-30 מ"מ ולמקלע יותקנו בארגז התחמושת של ה-’יל"מ’ שמותקן מאחורי הצריח. ביצוע שלבים אלו יהפוך את הצריח לעמדת נשק לא מאויישת שנוכל להתקין אותה על גג צריח הטנק.

ב. אין לי כוונה לרכוש מרוסיה טילי נ"ט, אבל הייתי רוצה שרוסיה תשנה את ההתקן לנשיאת טילי הנ"ט כך שהוא יתאים לנשיאת 4 טילי נ"ט של רפא"ל, שהא מצידה תדאג שניתן יהיה להחליף טיל נ"ט במשגר של 4 רקטות מונחות בקוטר 70 מ"מ לכתם לייזר. (תמונה מס'-10).

לרקטות אלו טווח מקסימלי של 12 ק"מ וזה אומר שהם יוכלו לתת פייט רציני למשגרי טילי הנ"ט של האוייב ובפרט שהמכ"מ של מערכת ההגנה מזהה את מיקום המשגרים של האוייב.

אם ישוגרו טילי נ"ט נגד טנק המרכבה, ה’בינה המלאכותית’ תפעיל במיידי את תותח ה-30 מ"מ שבצריח ואת הרקטות שבצידי הצריח כנגד משגרי הנ"ט של האוייב, ובנוסף היא תפעיל את המיירטים כנגד הרקטות או טילי הנ"ט ששוגרו כנגד טנקי המרכבה.

תמונה מס'-10 משגר ל-4 רקטות מונחות בקוטר 70 מ"מ.


2.4 התקנת חימוש משוטט.

לתותח הטנק יש חיסרון אחד גדול וזהו הטווח הקצר שלו שהוא מספר קילומטרים בלבד, הוא הכי טוב בטווחים אלו אבל כיום לטילי הנ"ט יש טווח הרבה יותר גדול. על מנת לפגוע במטרות שמעבר לטווח של תותח הטנק וטילי הנ"ט צריך להתקין על הטנק חימוש משוטט כדוגמת החימוש שנקרא "הירו-120", (תמונה מס'-11 למטה).

ה"הירו-120" שוקל 12.5 ק"ג ומותקן בו רש"ק במשקל של כ-5 ק"ג שיהיה יעיל ביותר כנגד רכבים משוריינים. הוא יכול לשהות באויר כשעה וזה כולל זמן טיסה לאיזור המטרות, חיפוש מטרה ולאחר שמצא אותה הוא נועל עליה ועט עליה כמו נץ מהשמים ומשמיד אותה. במידה ולא נמצאה מטרה, החימוש יכול לשנות כיוון לנוע למטרה אחרת או יכול לחזור חזרה לנקודת איסוף, לפתוח מצנח ולרדת לקרקע בשלום, יחידת איסוף תגיע אליו ותכין אותו לשיגור נוסף.


תמונה מס'-11 חימוש משוטט "הירו-120"


לחימוש המשוטט יש צורך בקו ראיה שהוא בערך כ-40 ק"מ, אם רוצים טווח ארוך יותר צריך להרים אנטנה לגובה כך שהטנק יוכל לתקשר עם החימוש לטווח ארוך יותר.

מאחורי ארגז התחמושת של היל"מ שמותקן מאחורי הצריח, נתקין משגר ל-4 חימושים משוטטים מדגם "הירו-120", המשגר יותקן כשהוא במצב אופקי ויעלה ל-45 מעלות לפני השיגור, צידוד המשגר יעשה ע"י צידוד הצריח כולו.

חברת "יוויזין" הציגה מספר דגמים של חימוש משוטט החל מחימוש במשקל של 3 ק"ג ועד למשקל של 125 ק"ג, החל ברש"ק של 0.5 ק"ג וכלה ברש"ק של 30 ק"ג, החל מחימוש שיכול לשהות באויר כ-30 דקות וכלה בחימוש שיכול לשהות באוויר כ-7 שעות.

בתמונה מס'-12 רואים רכב לא מאוייש נושא משגר ל-6 חימושים מדגם ’הירו-120’.

אני לא רואה סיבה לרכב לא מאוייש, זה ניראה לי יותר כפירסומת לרכב.


תמונה מס'-12 רכב לא מאוייש נושא משגר ל-6 חימושים מדגם ’הירו-120’.


על המערכת ניתן לקרוא בקישור למטה

וקישור נוסף למוצרי החברה:


לסיכום השידרוג לטנק:

א. התקנת משגר ל-4 חימושים משוטטים וקבלת מידע מרחפנים/מזל"טים לגבי מיקום מערך האוייב, יאפשר לטנקים שלנו להשמיד מספר רב של מטרות מטווח ארוך.

ב. התקנת תותח 30 מ"מ יקנה לתותחן מספר אפשרויות ירי נכונות יותר וזאת בהתאם למצב בשטח ומצב התחמושת בטנק.

ג. 2 המק"כים והמקלעים בעמדות הנשק שיופעלו ע"י ב.מ יאפשרו פגיעה בחוליות חי"ר נושאות נשק נ"ט והקטנת הסיכון לטנקים שלנו בשדה הקרב וזאת ללא צורך בהתערבות המפקד.

ד. התקנת תותח 30 מ"מ והאפשרות להתקין משגרים לטילי ’סטינגר’ בצריחון ה’קליוור’ יגדילו את יכולות הטנקים להילחם כנגד מעופפים למיניהם.

ה. לזכור בפלוגת שריון תהיה מחלקה אחת של טנקים ו-4 מחלקות של רכבי לחימה שיעשו את עיקר הלחימה. לכן התפקיד העיקרי של הטנקים יהיה לאתר את טנקי האוייב בעזרת רחפנים ולשגר נגדם חימוש משוטט, יש להם 4 חימושים מוכנים לירי וסביר שעוד 8 יהיו מאוחסנים בתובה סה"כ 12 חימושים. תפקיד נוסף של הטנקים הוא לשמש כארטילריה בכינון ישיר, כטנקי פיקוד וכמובן לעזור לרכבי הלחימה להשמיד רכבים עויינים.







21 צפיות0 תגובות

מאמרים קשורים

bottom of page