top of page

Israel

  • תמונת הסופר/תדוד גרוס

פרק 3 - רכבי לחימה ונגמ"שים בגדודי החרמ"ש

עודכן: 5 בפבר׳ 2022

3.1 רכבי לחימה בגדודי החרמ"ש

רכבי הלחימה בגדודי החרמ"ש יהיו זהים לרכבי הלחימה בחטיבות השריון ולכן לא הוסיף בנושא זה. ניתן לקרוא על רכבים אלו בפירוט בפרק מס' 2 במאמר זה.


3.2 נגמ"שים בגדודי החרמ"ש


בגדודי החרמ"ש והחי"ר ישנם 3 סוגי נגמ"שים:


1. זלדות.

הם לא נגמ"שים אלא נושאי גייסות בלבד, לזלדות ישנם שימושים רבים אבל אסור להם להגיע קרוב יותר מ-12 ק"מ מהגבול ובוודאי לא להיכנס לאיזורי עימות. על מנת לשנות מצב זה נבנה הנמר.


2. הנמר.

הנגמ"ש הכבד "נמר"

הנמר בנוי על שילדת המרכבה, משקלו כ-60 טון והוא נחשב לנגמ"ש הממוגן ביותר בעולם, בתמונה למעלה אנו רואים אותו עם צריח נושא טילי נ"ט, תותח 30 מ"מ, מקלע מקביל ומערכת "מעיל רוח".


זהו צריח גדול עם עוצמת אש רבה שמתאים לרכב לחימה , אבל את רכבי הלחימה שלנו נקבל מרוסיה והם יהיו בנויים על השילדה של ה-T-72. הצורך שלנו כרגע הוא בנגמ"שים לכן הייתי משנה במקצת את כלי הנשק שמותקנים על הנמר שיתאימו אותו לתפקיד נגמ"ש:
  • הייתי משאיר את הצריח שאנו רואים בתמונה למעלה אבל, במקום מערך טילי הנ"ט שבצריח הייתי מתקין על הצריח מקלע גאטלינג חדש בקליבר "0.338, למקלע זה 5 קנים וקצב אש של 2,500 כדור בדקה.

מקלע גאטלינג בקליבר "0.338
  • במקום תותח ה-30 מ"מ הייתי מתקין את המק"כ הרוסי בקוטר 14.5 מ"מ שיותקן גם על היל"מ בטנקי המרכבה וברכבי הלחימה. האנרגיה הקינטית של כדורי ה-14.5 היא כפולה מהאנרגיה של כדורי ה- 12.7 מ"מ ויכולה לחדור 20 מ"מ פלדה מטווח של 1,000 מטר.

  • במקביל למק"כ נתקין את המקלע הישראלי בקליבר 7.62 מ"מ.

הנמר יהיה הנגמ"ש של גדודי החרמ"ש בחטיבות השריון.


3. האיתן

יתרונו הגדול של האיתן הוא בניידות שלו, הוא יכול לצאת מהימ"ח לנוע לגבול או לכל מקום שהוא צריך להגיע ללא תלות במובילים שאולי יגיעו ואולי לא, לכן הוא יופעל ביחידות המילואים של חטיבות החי"ר.

על האיתן הייתי מתקין את אותו הצריח כמו שנתקין על הנמר כך שהאיתן והנמר יהיו עם אותו צריח, עם אותם כלי נשק, עם אותם מערכות ראיה וכו'.

הבעיה שלנו היא, שאין לנו מספיק נגמ"שים לחטיבות החי"ר ואין לנו את הזמן לחכות עד אשר נקבל את כל הנמרים והאיתנים. לכן אנו בבעיה שאינה מאפשרת לצה"ל להפעיל את מירב עוצמתו של חיל השריון.


4. הפיתרון לבעיה הזו הוא כפול:

  1. לרכוש נגמ"שים מתאימים ממדינות אחרות.

  2. להגביר את הייצור של הנמרים והאיתנים וזאת ע"י שת"פ עם מדינות נוספות כמו ארה"ב, רוסיה ואולי סין.

4.1 רוסיה מפעילה את נגמ"שי ה-BTR 80/82, אבל כאשר יגיעו הנגמ"שים החדשים "בומרנג" ו"קורגאנטס-25", אפשר להניח שניתן יהיה לרכוש את נגמ"שי הBTR-80 בכמות רבה, מהר ובזול. את הרכבים האלו אם יהיה צורך נשדרג ברוסיה ע"י התקנת מנוע חדש, גיר חדש ומזקו"מ חדש. כל השידרוגים הנ"ל צריכים לתמוך ברכב שמשקלו 20 טון, משקלו הנוכחי של הנגמ"ש הוא 15 טון בלבד. הצריח של ה-BTR-80 נושא מק"כ בקוטר 14.5 מ"מ ומקלע מקביל בקליבר 7.62 מ"מ.

בי.טי.אר-80 נושא מק"כ בקליבר 14.5 מ"מ

נגמ"שי ה-BTR ישרתו את חטיבות החי"ר, את חטיבות מג"ב ואת גדודי המשמר הלאומי שאנו צריכים להקים במהירות במטרה להתמודד עם הפרעות של ערביי ישראל כמו שחווינו לאחרונה.

כח האדם לגדודים אלו יגיע מחיילי המילואים של כוחות החי"ר בגילאי 40-50 שנה שנפלטו מכוחות המילואים עכב הרצון להצעיר את מערך המילואים של חיילי החי"ר.


4.2 אפשרות נוספת היא לייצר בשיתוף עם רוסיה את הנגמ"ש שנקרא "טייפון-קי" (ראה תמונה למטה) זהו נגמ"ש גדול ששוקל כ-21 טון ויותר ויכול לשאת 16 חיילים פורקים, בגג יש 6 פתחים ללוחמים ו/או מערכות נשק. אני מניח שניתן יהיה להתקין עליו את הצריח ושאר כלי הנשק כמו על ה-בי.טי.אר-80. בנוסף ניתן יהיה לשאת בנגמ"ש זה רכבים חמושים, לא מאויישים שנשלטים מהרכב שנושא אותם.

Kamaz K 6396

4.3 רכב נוסף שהייתי שמח לבדוק נקרא קאמאז 63969 ונראה בתמונה למטה ונראה מעולה.

Kamaz-63969

5. לסיכום דעתי בנושא הנגמ"שים.

ישראל צריכה לרכוש במיידי ברוסיה 1,000-2,000 נגמ"שי BTR- 80 ולבקש מרוסיה שתשפץ אותם כנזכר למעלה. באותו זמן נעבוד ביחד עם רוסיה על ייצור משותף של הנגמ"שים של "קאמאז".

כל כמות של נגמ"שים שנוכל לקבל במיידי יתחילו להריץ את נושא החרמ"ש שכמעט לא קיים בצה"ל. בנוסף נתחיל לבנות את גדודי המשמר הלאומי שיופעלו ע"י כוחות חי"ר בגילאים של 40-50 שנה שיאומנו לטפל בגילוי השנאה והלחימה במגזר הערבי.


48 צפיותתגובה 1

מאמרים קשורים

bottom of page