top of page

-

  • תמונת הסופר/תdgross479

שידרוג חיל היבשה פרק מס'-3: גדודי חרמ"ש לחטיבות הטנקים.

עודכן: 5 באפר׳

 תמונה מס'-1 הנגמ"ש הסיני וי.אנ-17.


בחטיבת שריון צריכים להיות לדעתי הגדודים הבאים:

  1. גדוד אחד של טנקי מרכבה. פרק מס'-1.

  2. 2 גדודים של טנקי לחימה. פרק מס'-2.

  3. 3 גדודים של נגמ"שי חרמ"ש. פרק מס'-3.

  4. גדוד אחד של נגמ"שי לחימה. פרק מס'-3.

  5. פלוגה אחת של נגמ"שים נושאי מרגמות 120 מ"מ.- 12 רכבים.

  6. פלוגה אחת של רכבי נ"מ.-12 רכבים.

גדוד של נגמ"שי חי"ר בחטיבת שריון.

בכח החרמ"ש יהיו 3 גדודים של נגמ"שי חי"ר וגדוד אחד של נגמ"שי לחימה במסגרת כח השריון של החטיבה, כל 4 פלוגות החרמ"ש יהיו בנויות על הנגמ"ש הסיני וי.אנ-17 שנראה בתמונה למעלה. (אפשרות ראשונה)

ההבדל העיקרי בין נגמ"ש חי"ר ונגמ"ש לחימה הוא שנגמ"שי החי"ר נושאים חיילי חרמ"ש פורקים ואילו נגמ"שי הלחימה אינם נושאים חי"ר פורק. הבדל נוסף הוא שבנגמ"שי החי"ר נשאיר את הצריח המקורי ואילו בנגמ"שי הלחימה נחליף את הצריח המקורי ברכב שנראה בתמונה מס'-2.

1. הנגמ"ש הסיני "וי.אנ-17". תמונתו למעלה מס-'1


תמונה מס'-2 צריח לתותח 57 מ"מ.

 

בטנקי הלחימה עשינו מספר שידרוגים וחלק מהם נעשה גם בנגמ"שי הלחימה של גדודי החרמ"ש.

 שידרוגים לצריח שנראה בתמונה מס'-1 :

1. הצריח מותקן על נגמ"ש הלחימה ובמסגרת השידרוגים נסיר את הצריח המקורי שנראה בתמונה מס'-1.

2. מאחורי מושב הנהג נתקין "קפסולה" מוגנת ל-2 אנשי צוות (תותחן ומפקד).

3. מאחורי הקפסולה נתקין צריח שונה שמותקן בו תותח בקוטר 57 מ"מ (תמונה מס'-2) .

 

שידרוגים לצריחון שנראה בתמונה מס'-2.

4. נתקין בצד ימין של הצריח, את אותו "פוד" (ארגז תחמושת) בדומה לפוד שמותקן בצד שמאל של הצריח. (תמונה מס'-2) הפוד הוא "עמדת נשק מודולרית" שניתן להתקין בה כלי נשק שונים, הפוד יותאם לנשיאת מקלעים בקטרים שונים ומשגרי רקטות בקטרים שונים מ-70 מ"מ, ועד לרקטות בקוטר 127 מ"מ. כולל רקטות תרמובאריות.

5. לפודים יש צורה נחמדה, ומעניין אם נוכל להתקין אותם בזוגות אחד ליד השני ואז נקבל למעשה 2 פודים על כל אחד מצידי הצריח, ו-4 פודים בסה"כ על נגמ"ש הלחימה וזה יהיה יפה.

במצב אפס יהיו לנו 4 פודים והם:

פוד מספר 1 עם תותח 20 מ"מ.

פוד מספר 2 עם משגר לטילי נ"מ מדגם "סטינגר".

פוד מספר 3 עם משגר לרקטות תרמובאריות בקוטר 90 מ"מ.

פוד מספר 4 עם משגר רקטות בקוטר 127 מ"מ.

6. את 2 המקלעים שמותקנים על הפודים, (ראה תמונה מס'-2) נחליף עם מערכת ליירוט טילי נ"ט שנקראת "חץ זוהר" (תמונה מס'-3) שתופעל ע"י "בינה מלאכותית". 

הנחת יסוד שלי היא שהנגמ"ש שיתאים לגדודי החרמ"ש חייב להיות זחלילי, כך שהעבירות והמיגון שלו יתקרבו למיגון הטנקים.

 

תמונה מס'-3 "חץ זוהר"

7. מערכת היירוט "חץ זוהר" הינה שידרוג של מערכת היירוט "אגרוף הברזל" וההבדל ביניהם הוא שבעמדת "חץ זוהר" יותקן מק"כ שיפעל כנגד חיילי אוייב שינסו לפגוע בטנקי הלחימה מגגות ומקומות מסתור אחרים, אם האוייב ישגר טילי נ"ט מערכת היירוט שתופעל ע"י "בינה מלאכותית", תשגר מיירטים לפגוע בהם. בנוסף, ב”חץ זוהר" מותקנת מערכת יירוט שתפעיל אמצעים אלקטרונים לשבש את טילי הנ"ט של האוייב.

8. מאחורי הצריח נתקין עמדת נשק שכוללת: מקל"ר 25 מ"מ, מערכת ראייה וירי. (תמונה מס'-4) בנוסף צריך יהיה להתקין במקביל למקל"ר, מק"כ גאטלינג בקליבר "0.5.


תמונה מס'-4 עמדת נשק ובה מקל"ר 25 מ"מ. (צריך להוסיף מקלע מקביל בקליבר "0.338.)


עמדה זו צריכה להיות מותקנת מאחורי הצריח, כך שניתן יהיה להגביה ולהנמיך אותה, עמדה זו תופעל ע"י המפקד וגם ע"י "בינה מלאכותית".

הוי.אנ-17 הינו רכב סיני חדש לחלוטין שפותח בסין והוא אינו שידרוג של רכב רוסי כזה או אחר, משקלו 30 טון ויש לו מנוע בן 1,000 כ"ס שמקנה לו יחס של 33 כ"ס ל-1 טון וזהו יחס מעולה, מנוע זה מחובר לתיבת הילוכים אוטומטית שמקנה לו ניידות רבה, לרכב מהירות של 70 קמ"ש וטווח של 500 ק"מ.

בנגמ"ש מותקנים: צריח עם תותח 30 מ"מ, מקלע מקביל בקליבר "0.338, ו-2 טילי נ"ט מדגם איטש.גי-12 שדומים מאד!! לגאוולין האמריקאי ומותקנים על צידי הצריח. טילים אלו יוסרו מהרכב.

 

הנגמ"ש מופעל ע"י 3 לוחמים והוא נושא 7 חיילים פורקים, נגמ"ש זה מבוסס על הטנק הסיני הקל "וי.טי-5". לרכב יש מיגון מעולה וניתן לראות שהוא עטוף במיגון ריאקטיבי מכל עבריו ובמיגון סולמות באזור המנוע. לדברי הסינים הוא מוגן בחזית מפגזים בקוטר 30 מ"מ.

 אחד היתרונות שלו שהוא נושא 10 חיילים פורקים, 3 אנשי צוות והוא אופני.

 

תמונה מס'-5 גיפ אמריקאי נושא משגר ל-4 טילי נ"מ מדגם "סטינגר".


בנוסף למשגרים לרקטות, צריך 2 משגרים נוספים לטילי הנ"מ מדגם "סטינגר" שקוטרם 70 מ"מ בדומה למערכת שמותקנת על רכב הנ"מ שנראה למעלה על הרכב גי.אל.טי.וי. (תמונה מס'-5)

איומים מהאויר כדוגמת חימושים משוטטים, כטמ"מים ועוד צרות דומות שיהיו חיל האויר של האוייבים שלנו בפרט אם הכמויות שלהם יגיעו לאלפים, עשויים להעמיד בעיה רצינית לחיל השריון ולחיל האויר שלנו, וצריך למצוא להם פיתרון כבר עכשיו לפני שהבעיות יחמירו ולא יהיה להם פיתרון. לדעתי הפיתרון יגיע ממערך הנ"מ המשודרג שיפעיל הרבה אמצעים כנגד מערכי הכטמ"מים של האוייב. (ראה פרק 6)

בנוסף ל-וי.אנ-17 סין הציגה 2 דגמים של הנגמ"ש הכבד שלהם שנקרא וי.אנ-20 שנראה למטה:


הנגמ"ש הסיני "וי.אנ-20".

תמונה מס'-6 הנגמ"ש הסיני הכבד "וי.אנ-20."


 הנגמ"ש הסיני "וי.אנ-20" מופיע בשני דגמים, אחד מהם רואים בתמונה # 6 . רכב זה שבנוי על המרכב של הטנק הסיני "וי.טי-4", משקלו 52 טון, הוא מצוייד בחבילת מיגון מרשימה המותקנת מסביב לגוף ולצריח. הרכב והצריח עטופים במיגון ריאקטיבי והחלק התחתון של צידי הטנק מוגן ע"י פלטות שיריון ומיגון כלוב. לדגם זה שרואים בתמונה מס'-6 יש צריח למפעיל אחד שמותקן בו תותח 30 מ"מ ומקלע מקביל.

תמונה מס'-7 דגם נוסף ל-"וי.אנ-20"

 

2.2 בתמונה # 7 נראה הדגם השני של הוי.אנ-20, בנגמ"ש זה מותקן צריח ל-2 מפעילים שנושא 2 תותחים, אחד בקוטר 100 מ"מ והשני בקוטר 30 מ"מ, תותחים אלו מותקנים גם בנגמ"ש הרוסי "בי.אמ.פי-3". שינוי נוסף בין שני הדגמים הוא שבדגם השני מותקנת מערכת יירוט לטילי נ"ט (הגנה אקטיבית) שאינה נראית על הדגם הראשון.

 

לדברי הסינים הנגמ"ש מוגן בחזית ברמה בליסטית מס'-6 שזו הגנה מתחמושת 30 מ"מ והוא מוגן מכל צדדיו מקלעי מק"כ 14.5 מ"מ. גחון הרכב מוגן במידה מסוימת ממטעני גחון ע"י התקנת מיגון "וי" מתחת לגחון, והוא עמיד בפני מוקש במשקל 8 ק"ג ט.נ.ט, הרכב עטוף במיגון ריאקטיבי ומותקן עליו גם מיגון אקטיבי, (תמונה # 7)

להבנתי רואים את המיגון האקטיבי מותקן מאחורי הצריח ב-2 סלים כאשר בכל סל מותקנים 2 משגרים אנכיים כנגד טילי נ"ט שתוקפים מלמעלה ומערכת ראייה. אני מניח שהטילים יכולים לשנות כיוון ולתקוף טילי נ"ט שנעים בצורה אופקית לכיוון הטנק, אבל התמרון הזה לוקח זמן ולפעמים אין זמן. אם אני לא טועה גם האמריקאיים ניסו שיטה כזו אבל בסוף רכשו את "מעיל רוח".

 

הרכב מופעל ע"י 3 אנשי צוות ונושא 6 לוחמים פורקים, הכניסה והיציאה נעשית דרך פתח בחלקו האחורי של הרכב שמופעל ע"י מערכת הידראולית. בנוסף, בתמונה מס'-7 ניתן לראות את עמדת המפקד בצד ימין על הצריח ואת המק"כ שמעל העמדה, בצריח מותקנת מערכת ראיה ומערכת לייזר רב עוצמה שאמורה לשבש את ניהוג טילי הנ"ט שרוכבים על קרן לייזר. ואם הלייזר יפגע במשקפת של החייל שמשגר את טיל הנ"ט, הלייזר עשוי לגרום לעיוורון לאותו אדם.

 

בדפנות הרכב אין חלונות ווהצוות מתעדכן לגבי המצב בחוץ ע"י מצלמות שמותקנות מסביב לרכב.

הנגמ"ש החדש מותקן על המרכב של הטנק "וי.טי-4" ולכן הוא יקבל גם את המנוע שלו שהוא בן 1,300 כ"ס, אם כי ישנה אפשרות להתקנה של מנוע בן 1,500 כ"ס שמותקן בטנק הסיני החדש "סימן 99".

לסיכום הנושא של הנגמ"ש החדש, הנגמ"ש הזה לדעתי, על הנייר, יכול להיות בין הנגמ"שים הטובים.

 

נגמ"ש זה מופיע בצבא הסיני בשני דגמים כפי שראינו למעלה, אבל אני רוצה להציע אופציה נוספת שאקרא לו "וי.אנ-20 משודרג." 

 הבעיה שלי עם ה-וי.אנ-20 היא, שהרכב הינו שידרוג של הטנק הסיני וי.טי-4 לכן לדעתי צריך לשדרג את הטנק ולא את הנגמ"ש.


3. רכב הלחימה וי.אנ-20 משודרג.

 

והשידרוגים הם:  

א. את הצריח שמותקן על הוי.אנ-20 שנראה בתמונה מס'-7 נחליף עם הצריח שנראה בתמונה מס'-8.

צריח זה ישמש כתותח נ"מ/נ"ט כדוגמת אלו שמותקנים על טנקי המרכבה ועל טנקי הלחימה.

ב. את החיילים הפורקים ברכב הלחימה נבטל, רכב לחימה לא צריך חיילים פורקים.

ג. את 2 המקלעים מאחורי התובה נבטל, צריחון הנ"מ/נ"ט יעשה את אותה עבודה אבל ביעילות גבוהה יותר ול-360 מעלות.

ד. בצידי הצריח מעל ארגז התחמושת, במקום 2 המקלעים, נתקין 2 עמדות יירוט כנגד טילי נ"ט מדגם "חץ זוהר". במקביל לטילי היירוט נתקין מקלעים או מק"כים. ראה תמונה מס'-5 למטה.

 

תמונה מס'-8 צריח הנ"מ/נ"ט נושא תותח 57 מ"מ.


תמונה מס'-9 עמדת יירוט מדגם "חץ זוהר"


תמונה מס'-10 עמדת נשק למקל"ר 40 מ"מ + מקלע 7.62 מ"מ + מערכת ראייה וכינון חימוש.


התקנה בצורה זו תאפשר לשני אנשי צוות להפעיל 2 כלי נשק בו זמנית וכנגד 2 מטרות שונות.

 בגדודי החרמ"ש יהיו בנוסף לרכבים אלו גם מרגמות 120 מ"מ ותותחי נ"מ.

בחטיבת החרמ"ש יהיו תותחי 122 מ"מ, תותחי 155 מ"מ וגם תותחי 203 מ"מ, בעיקר לירי בכינון ישיר כנגד ביצורים.

22 צפיות0 תגובות

מאמרים קשורים

bottom of page