top of page

שידרוגים לחטיבות שריון ישראליות

  • תמונת הסופר/תdgross479

התכנית לשידרוג רכבי הנ"מ בצהל

עודכן: 20 בפבר׳ 2023

המלחמות בשנים האחרונות, איראן נגד מיתקני הנפט של סעודיה ואיחוד האמריות, הקרבות בין אזארביג'ן לארמניה שמזל"טים ישראלים וטורקיים כיכבו בה וגם לאחרונה בקרבות בין רוסיה לאוקראינה, אוקראינה הפעילה מזל"טים טורקיים בהצלחה מרובה. כל הקרבות האלו הראו בצורה ברורה את החשיבות של רחפנים ומזל"טים כיחידות לגילוי, זיהוי ותקיפת מטרות בצורה עצמאית או ע"י ציון מטרות עבור ארטילריה וכלי טייס אחרים.

גם ישראל מצאה לא פעם רחפנים ומזל"טים שחדרו לתחומה ולא תמיד מופלים. על מנת שלא נופתע במלחמה הבאה ע"י מערכות נשק אלו, רצוי למקם ברמת הפלוגה ומעלה אמצעי נ"מ שיעזרו לפגוע ולהשמיד מעופפים של האוייב.

לרוסיה ישנם מספר רכבים מעניינים ואחד מהם שעשה לנו הרבה צרות במלחמת יום הכיפורים נקרא ’SHILKA’, (תמונה מס'-1) רכב אחר שמחליף אותו נקרא ’TUNGUSKA.(תמונה מס'-2 למטה)

תמונה מס'-1 רכב הנ"מ הרוסי שנקרא ’SHILKA’.

תמונה מס'-2 רכב הנ"מ הרוסי ’TUNGUSKA’.


בתמונה למעלה ניתן לראות את מערך כלי הנשק על הרכב שנקרא ’Tunguska’ שכולל 2 תותחים כפולי קנה מדגם 2A38 עם קצב אש משולב של 5,000 פגזים בדקה ו-8 טילי נ"מ לטווח של 10 ק"מ שנקראים 9M311. אפשר לראות גם את מכ"מ החיפוש מאחורי הצריח (מקופל) ומכ"מ נוסף בחזית הרכב.

רכב זה מוחלף ברוסיה ע"י רכב נ"מ חדש שנקרא ’Pantsir’, שפגשנו בסוריה, ויתכן שנוכל לרכוש את ’ה-TUNGUSKA במחיר סביר ומועדי אספקה קצרים. אבל כאשר המלחמה באוקראינה מתמשכת אני לא בטוח מה ניתן לרכוש ברוסיה.


אם המלחמה תתחיל עם החיזבאללה או החמאס מתי שהוא בעתיד, זו לא תהיה מלחמה נגד מטוסים או טנקים, התוקפים יהיו מאות ואלפים של מזל"טי תקיפה, מזל"טים מתאבדים,רחפנים וכל מיני מעופפים אחרים. זה דורש להתאים את מערך הנ"מ כנגדם ולכן נבצע ברכב הנ"מ מספר שינויים:

במסגרת השינוי נבטל את טילי ה-Tunguska ונחליף אותם ב-2 משגרים, אחד בכל צד, ל-4 רקטת ZONI בקליבר 127 מ"מ, לרקטה רב"ת לייזר שינחה אותה למטרה בדיוק של סנטימטרים. (תמונה מס'-3)

תמונה מס'-3 משגר ל-4 רקטות ZONI שמתביתות על כתם לייזר.


הרש"ק של הרקטה צריך להתאים להשמדת נחילים של מזל"טים, רחפנים ושאר מזיקים, זה יהיה התפקיד של רקטות אלו וזה יהיה אחד הפיתרונות לבעיית המעופפים למיניהם שירצו לפגוע בנו. הבעיה עם מעופפים אלו מזכירה לי את הבעיה וההפתעה שהייתה לנו במלחמת יום כיפור עם טילי הנ"ט של מצרים וסוריה. ה-Tunguska עם הרקטות המונחות בקוטר 127 מ"מ יהיו חלק מהפתרון לבעיה זו.

החלק השני של הפיתרון הוא שימוש ברקטות ’GRAD’ של המטל"ר BM-21. רקטות אלו ישוגרו כרקטות נ"מ שירכבו על קרן לייזר או על גלי רדיו או בכל שיטה אחרת, יגיעו למרכז הנחיל ואז הרש"ק שמשקלו 20 ק"ג יופעל וישחרר אלפי פיסות מתכת שיחוררו את המזל"טים או מעופפים אחרים ויפילו אותם.

אפשרות נוספת היא הרקטה של אלביט בקוטר 160 מ"מ שלה טווח של 45 ק"מ כנגד 20 ק"מ רש"ק עוצמתי של 45 ק"ג לעומת 20 ק"ג.


בנוסף לנושא הרקטות צריך לבחון את יכולתה של המערכת האלקטרונית של ה’Tunguska’ לאתר מטרות כגון מזל"טים ולפגוע בהם. אובדנה של הסיירת ’MOSKVA’ מדליקה לי נורית אזהרה לגבי יכולותם של הרוסים מבחינת האלקטרוניקה שלהם, צריך אולי להחליף את מערכות האלקטרוניקה, המכ"מ והמחשבים של Tunguska במערכות ישראליות.

ה-Tunguska המשופרת, תהייה מרכיב חשוב בשיפור יכולות הנ"מ של יחידות השריון והחי"ר בצה"ל.

רכב נוסף שצריך לצרף למערך הנ"מ הוא הרכב הרוסי שנקרא 2S38 (תמונה מס'-4) זהו נגמ"ש BMP-3 שהוסב לרכב נ"מ והותקן עליו צריח שנקרא AU-220M שנושא תותח 57 מ"מ ו-150 פגזים. תותח זה עם קצב אש של 80 פגזים בדקה, טווח ארוך ופגזים מתוכנתים נפיצי אויר, יעשה שמות במזל"טים ברחפנים ומעופפים אחרים. שלושת אנשי הצוות יושבים בחזית התובה לפני הצריח שאינו מאוייש.

תמונה מס'-4 תותח הנ"מ 2S38.

6 צפיות0 תגובות

התכנית לשידרוג גדוד החרמ"ש בחטיבת השריון

4 דקות

התכנית לשידרוג חטיבות הטנקים הכבדות בצה"ל.

8 דקות

התכנית לשידרוג מערך הארטילרייה בצהל.

14 דקות

התכנית לשידרוג רכבי הנ"מ בצהל

פרק מס'-6 מבנה חטיבת שריון.

2 דקות

מאמרים קשורים

bottom of page